LogoBalatoni MúzeumBábelhal WebstudioTelepít
00
Időtartam: 5 alkalom környezetismeret

Első alkalom

Első alkalommal a gyerekek megismerik a foglalkozásoknak helyet adó Balatoni Múzeum épületét, történetét és a múzeumok szerepét.

Megtudhatják, hogyan alakult ki a tó, milyen meséket találtak róla ki az itt élő emberek, és mi a valóság. Számtalan mese és monda látott napvilágot, melyek segítették elképzelni a Balaton születését.

De mi az igazság? És milyen csontokból vonhatták le azt a következtetést, hogy a Balatonnál óriások éltek?

Második alkalom

A foglalkozás sorozat második alkalmával a balatoni halakról beszélgetünk.

A csaknem 3000 literes akváriumunk kitűnően szemlélteti a halak életmódját, testfelépítését, mozgását, tulajdonságait. Bepillantást nyerhetünk tevékenységeikbe, hogyan viselkednek természetes környezetükben. Megbeszéljük jellegzetességeiket, táplálkozásukat, szaporodásukat.

A diorámánkban lévő preparátumok pedig bemutatják a Balatonban előforduló jellegzetes és őshonos halfajainkat.

Harmadik alkalom

Programsorozatunkat a Balaton környékén élő madarak és emlősök bemutatásával folytatjuk. Nem mindenki olyan szerencsés – hacsak nem láthatatlan-, hogy egy erdei kirándulás alkalmával egyszerre találkozzon rókával, borzzal, fakopánccsal, vörösbeggyel, nyesttel, vagy akár fekete gólyával.

Nagyméretű diorámáink és számos preparátumunk azonban idevarázsolja nekünk a lápos területek élővilágát, a száraz rétekét, egész a Bakonyerdőig.

A gyerekek megfigyelhetik a madarak és emlősök tulajdonságait, testfelépítését. Közvetlen közelről összehasonlíthatják a más-más életmódhoz alkalmazkodott madarakat.

Miben hasonlít egymáshoz egy vízi madár és egy réti sas? Miben mások? Milyen a testfelépítése a fácánnak, és az apró, erdei bogyókkal táplálkozó süvöltőnek?

Megfigyelhetik a különböző fajok láb- és csőrtípusait. Láthatják, hogy egyazon faj egyedei sem egyformák.  Miért más színű a tojó és a hím tollazata?

Mutatunk különböző fészkekből származó tojásokat is.

Milyen ellenségeik vannak a madaraknak? Milyen emlősökkel találkozhatunk a berekben, vagy egy erdei séta során? Milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, és mire kell vigyázunk, velük kapcsolatban?

Ügyességi játékkal zárjuk a foglalkozást.

Negyedik alkalom

Néprajzi gyűjteményünk segítségével a farsangot övező hiedelmeket, népszokásokat mutatjuk be.

Miként zajlottak a mulatságok egykor, és miről szól manapság ez az időszak? Mi volt a hangoskodás, és a maszk mögé bújás célja?

Régi képek segítik felidézni dédszüleink farsangolásait, illetve ezek mintájára a gyerekek is készíthetnek saját maszkot, álarcot.

Ötödik alkalom

Mi nehezítette meg az 1848-49-es forradalom és szabadságharc előtt a magyar emberek életét? Hogyan éltek akkoriban a gyerekek, felnőttek?

Kik és mi keserítette a mindennapjaikat? Kik zsarnokoskodtak velük a saját hazájukban?

Segítséget kitől remélhettek? Milyen szerepük volt a nőknek?

Eredeti, háborús fegyvereket vehetnek a kezükbe a diákok, láthatnak harci dobot, amely a csaták kelléke volt. Kézbe vehetik múzeumunk nagy büszkeségét, Kossuth Lajos pisztolyát is.

A foglalkozás saját huszárcsákó, illetve párta készítésével zárul.

Hasznos információk

Ajánlott korosztály

Általános iskola alsó tagozatosok

Foglalkozás díja

800 Ft / fő / alkalom (max. 25 fő / csoport)

Foglalkozás időtartama

5 alkalom – alkalmanként 45 perc

Tantárgyi kapcsolódás

környezetismeret

Múzeumpedagógiai bérlet

Általános iskola alsó tagozatosok részére 4 alkalomra érvényes bérlet ára 2 400 Ft / fő. Bérleteinkről itt is tájékozódhat.

FONTOS: Bérleteinknek NINCS lejárati ideje. Egy bérletet több csoport / osztály is igénybe vehet.

Keressen minket!

Ha felkeltettük érdeklődését, vagy bármilyen kérdése merülne fel, keresse bizalommal Németh Péter múzeumpedagógust a 83/312-351-es telefonszámon vagy a muzeumpedagogia@balatonimuzeum.hu e-mail címen.