A II. világháború ideje alatt, a mai Magyarország feletti légi harcok során több mint háromezer repülőgép nem tért vissza a bázisára. Ezek egy része kényszerleszállást hajtott végre, a másik része lezuhant és belefúródott a földbe, vagy víz alá süllyedt.
A legendák helyszíne
A Balaton a legendás kincsek, régészeti és hadtörténeti leletek forrása, olyannyira, hogy még a filmeseket is megihlette a tóban nyugvó roncsok története. Az elmúlt bő egy évtizedben a sajtóban sokszor felröppentek biztosra vehető hírek elsüllyedt tankokról, teljes repülőgépekről, de ezek rendre szertefoszlottak, amikor valami kézzelfogható bizonyítékkal kellett előállni. Sok esetben a roncsok helye több ember előtt is ismert volt, de mindenki igyekezett megtartani magának az információt, mert ezek általában kiváló horgászhelyek.
A Balatonban a tudományos igényű kutatás és roncskiemelés ismeretanyagát Tóth Ferenc teremtette meg 1971. májusában, amikor irányításával Nyikolaj Petrovics Mironov hadnagy és lövésze, Mihail Ivanovics Teszlenkó tizedes földi maradványait és az Il-2m3 típusú csatarepülőgépét kiemelték.
Korábban a vízbe zuhant repülőgépek fémhulladékként voltak értékesek, ezért emelték ki a Vonyarcvashegynél vízre szállt Wellinton bombázót, majd 1951. június elejétől szeptember elejéig, később 1952. május elejétől október elejéig azt hét repülőgéproncsot, melyek szintén a légi harcok során zuhantak a tóba.
A legutolsó roncskiemelés 2023. október 6-án kezdődött. A magyar gyártású Me 109G-6 roncsának kiemelése a Magyar Honvédség legjelentősebb roncskiemelési vállalkozása volt, melyben kilenc katonai szervezet 76 katonája vett részt.
Sok értéket rejt még a föld és a víz is, a II. világháború ideje alatt lezuhant gépek tíz százaléka sem került még elő.
