0
2011. október 20. JátszótérKőtárInteraktív játékAkadálymentesítés

Balaton Rajongók Múzeuma címen nyújtott be sikeres pályázatot Zala Megye Önkormányzata 2010. május 28-án a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez. A projekt a Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága – Balatoni Múzeum turisztikai attrakciófejlesztését tartalmazta.

A nagyszabású projekt egyik fő célja volt a látogatószám növelése új célközönség körök bevonásával, illetve illeszkedés a balatoni kulturális turizmus kínálatához.

149 236 991 millió forintos turisztikai attrakciófejlesztés valósult meg a múzeumban, melynek 85 százalékát a Nyugat-Dunántúli Operatív Program pályázatán nyert európai uniós forrás képezte, a 15 százalékos önerőt pedig a Zala Megyei Önkormányzat biztosította.

A 2011 augusztusáig megvalósuló fejlesztés célja a Balaton és a térség természeti, kulturális és művelődéstörténeti örökségének korszerű, innovatív, élményelemekkel gazdagított bemutatása, valamint új turisztikai szolgáltatások kialakítása volt.

A látogatók érintőképernyőn játékos formában ismerhetik meg a vízi élővilágot, a múzeum képeslapgyűjteményére alapozva készült az Üdvözlet a Balatonról képeslapküldő játék. A Balatoni viharvadász címmel indított játék során pedig a viharos Balatonon kell megmenteni a bajba jutott hajókat.

A projekt kiemelt figyelmet szentelt a fogyatékkal élőknek.

Akadálymentes parkoló, a múzeum bejáratánál emelő biztosít akadálymentes megközelíthetőséget a mozgáskorlátozottak számára. Mozgássérült mellékhelyiség, valamint lift került kialakításra a múzeumban, továbbá egy emelő az aula lépcsőjénél.

A látássérült vendégek informálását Braille írásos táblák segítik, és a múzeum honlapja is korszerűsítésre került. A látogatómenedzsment rendszerben piktogramos tájékoztató egységek kerültek kihelyezésre. Indukciós hurok (hallássérülteknek) létesült a díszteremben és az aulában.

A pályázat megvalósítása során korszerűsödtek a múzeum látogatói terei: a bejárat, a ruhatár, csomagmegőrző és a pénztár, továbbá kávézó és múzeumi bolt került kialakításra.

Megújult az épület körüli kert is, ahol pihenő- és játszóparkok lettek kialakítva.

A múzeum a projekt kapcsán számos szervezettel létesített együttműködést, köztük 1 önkormányzattal, 8 turisztikai partnerszervezettel, 15 balatoni lokálpatrióta partnerszervezettel és 3 nevelési-oktatási intézménnyel.

A projekt megvalósításával erősödött a Balatoni Múzeum azon szerepe, hogy a Balatont komplex természeti és kultúrtörténeti szemszögből mutassa be, azaz látogatóival megismertesse a Balaton természeti és kulturális, művelődéstörténeti örökségét, és fenntartsa az az iránti érdeklődést.

Az eddigi, illetve tervezett, bemutatási korszerűsítésre és oktatási szegmensben betöltött szerepére irányuló projektjei mellett színre lépett a terület idegenforgalmi kínálatának versenyképes kulturális elemeként is.

A pályázat kedvezményezettje a Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága (8900 Zalaegerszeg, Batthyány u. 2.).

Alaprajz, látványtervek

Alaprajz

  1. korszerű látogatófogadó tér
  2. pihenőhely
  3. interaktív eszközök
  4. múzeumi bolt
  5. kávézó
  6. játszótér
  7. akadálymentesítés

Akadálymentesítés a bejáratnál

Az épület bejárati lépcsőjétől északra akadálymentes bejárat kialakítása: átjáró a beltéri emelőszerkezethez.

A kőtárak átalakítása

Egykori római kori kőtár

Átalakítás:

  • az előcsarnoktól délre fekvő átriumos udvarban gyepesítés, pihenőpadok, balatoni kőfajtákból készült lépőkövek lerakása;
  • a bejáratnál a burkolatba bemart észak irányt mutató jel, középen mészkő szegélyű Balaton-alakú medence kialakítása vízszabályozós játékhoz, körülötte pihenőpadok elhelyezése

Egykori középkori kőtár

Átalakítás:

  • szerkezetkész kávézó és múzeumi bolt üvegvitrinekkel, kijárattal az északi udvarra;
  • az északi átriumos udvarban új burkolat lehelyezése, a szerkezetkész múzeumi kávézó szabadtéri kiülést nyújtó terének biztosítására, az udvar keleti oldalán pergola létesítése

Interaktív játékok

A felhasználó a Balatoni Múzeum képeslapgyűjteményén alapulva hiteles áttekintést kap a környezet elmúlt változásairól.

Az érintőképernyőn a Balaton különböző korszakainak megfelelő képeslapot választhat a felhasználó, és abba fotózhatja bele a saját arcát a webkamera segítségével.

A program akár a csoportos arcbehelyettesítést is lehetővé teszi.

A vízi élővilágot megismertető játék érintőképernyős felületen.

A felhasználónak hangjuk alapján kell felismernie a Balaton-vidék madarait, megkülönböztetni a szél süvítésének fokát, vagy akár a strand zsivajából kell kiszűrnie jellemző hangokat.

A megoldást érintőképernyő felületen, gyengén látók esetében pedig gombokkal lehet megadni.

Üdülj okosan! – Társasjáték

Balatoni Viharvadász – Társasjáték

Letölthető dokumentumok

A projekt bemutatója
Háttéranyag a projektről
A projektről megjelent cikkek

Beszámoló a projektnyitó rendezvényről

Dátum: 2010. szeptember 8., 14.00 óra

A sajtónyilvános nyitó rendezvényen a Balatoni Múzeum idei három nyertes pályázatát Manninger Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés és a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács  elnöke, valamint Havasi Bálint múzeumigazgató mutatta be.

A Nyugat-Dunántúli Operatív Program által támogatott „A balatoni térség turisztikai vonzerejének növelése” című attrakciófejlesztési projekt, valamint az “Aranyhíd – Fejezetek a Balaton történetéből” c. állandó kiállítás 3. üteme – mely a tárlat további négy termének megvalósítását teszi lehetővé a balatoni sport- és fürdőkultúra, idegenforgalom, valamint hajózás bemutatásával-  pályázati forrásból és a fenntartó Zala Megyei Önkormányzat pénzügyi támogatásából valósulhat meg.

A „Múzeumpedagógiai foglalkoztató és virtuális pont kialakítása a Balatoni Múzeumban” (TIOP-1.2.2-09/1-2010-0036) projekt célja egy múzeumpedagógiai foglalkoztató terem, valamint egy virtuális tudáspont létrehozása jövő év végéig a Balatoni Múzeum első emeletén.

Manninger Jenő úgy fogalmazott: azt szeretnék elérni, hogy a régióban ez az intézmény legyen a Balaton hivatalos múzeuma.

A zárórendezvény előadása

Balaton Rajongók Múzeuma- NYDOP-2.1.1/F-09-2010-0011