0
2017. február 10. QR kódAudioguideHangos tárlatvezetésVisualguide

A Kubinyi Ágoston program Állandó kiállítás korszerűsítése témakör keretében megvalósuló projekt az Emberi Erőforrások Minisztériuma által nyújtott 3.000.000 Forintos támogatásból, valamint Keszthely Város Önkormányzata támogatásából valósult meg 2016-2017-ben.

A pályázat célkitűzései

„Aranyhíd – Fejezetek a Balaton történetéből című” állandó kiállításunk megnyitása óta eltelt évek látogatói visszajelzései rávilágítottak arra, hogy az információkat, tartalmakat a magyar és az angol mellett német és orosz nyelven is elérhetővé kell tennünk.

Továbbá a múzeumi keretek között is nehezen megszólítható 14-18 éves korcsoportot is szerettük volna új, innovatív fejlesztésekkel megszólítani és a már bevált “szórakozva tanulás” módszerét használva a középiskolás korosztály számára is az ismeretszerzést megkönnyítő új, játékos tartalmakat kidolgozni.

A megoldás számunkra egy olyan alkalmazás kifejlesztésében rejlett, ami kihasználja a korosztály természetes kíváncsiságát, feladatmegoldási és versengési kedvét.

A fejlesztés leírása

Pályázatunk keretében egy olyan alkalmazást fejlesztettünk ki, mely mindkét funkciót ellátja, azaz hangos tárlatvezető rendszer, és interaktív ismeretszerző játék egyben.

Ezen multifunkciós alkalmazás egy mobiltelefonon futtatható (vékony kliens) alkalmazás, mely a tartalmakat az interneten keresztül éri el. A mobiltelefonos alkalmazás a múzeum szerverén lévő tartalmakat jeleníti meg, melyet a múzeum szakemberei folyamatosan bővíthetnek, szükség esetén változtathatnak, mindezt az újraprogramozás többletköltsége nélkül.

A bővítés nemcsak az állandó kiállításokhoz, hanem új, időszaki kiállításokhoz kapcsolódó tartalmak elhelyezését is jelenti, szintén további plusz költségek nélkül.

A mobiltelefonos alkalmazás a kiállításban elhelyezett QR kódok segítségével a múzeum szerverén található hang, szöveges, képi és videótartalmak megjelenítésére is képes. Így egyrészt teljes értékű visualguide-ként kiszolgálja a német és orosz nyelvű látogatókat, akik az egyes pontokon a hangon túl az adott kiállítási egységhez kötődő szöveges, képi vagy videótartalmakat is el tudják érni.

Az alkalmazásra szintén QR kódok segítségével egy kincskereső vagy felfedező játék épült, ahol a játékos az állandó kiállításban feladatokat oldhat meg, majd elért eredményét posztolhatja facebook profilján, összehasonlítva azt mások eredményével.

A mobiltelefonos alkalmazás lehetővé teszi a nagyotthallók esetében, hogy a hanganyagot szöveges formában érjék el. Így az alkalmazás az esélyegyenlőséget is szolgálja.

A hang alapú tárlatvezetés kapcsán gondoltunk azon, főleg idősebb látogatóinkra is, akiknek az okostelefonos alkalmazások használata problémát jelent, Számukra az információs pontnál kölcsönözhető, egyszerűen kezelhető mp3 lejátszók állnak rendelkezésre az orosz illetve német nyelvű tartalmakkal, melyet a kiállítás megfelelő pontján a QR kód alatti számkód beütésével érhetnek el az eszközről.