LogoBalatoni MúzeumBábelhal WebstudioTelepít
00
2023. október 2.

A szőlőültetvényeken ősszel zajló munkák az évszak legdolgosabb napjai közé tartoznak szerte az országban. Az egész évben nagy gonddal ápolt szőlőtőkék ekkorra meghozzák gyümölcsüket, s végre elérkezik a betakarítás ideje. A szüret kezdete hagyományosan valamely jeles naphoz kötődött, Szent Mihálytól (szept. 29.) Simon-Júdás (okt. 28.) napjáig. Ebből a szempontból a Balaton környékén Terézia (október 15.) napja volt a legfontosabb, mely a Dunántúlon sokfelé volt szüretkezdő nap.

A szüreti szokásokhoz hozzátartoznak a szüreti mulatságok, bálok, felvonulások, az evés-ivás, az ének és a tánc. Szüretelés közben egyes munkanapokon esténként a szőlőmunkások külön táncot, kapásbált, citerabált rendeztek. Ezek olyan táncalkalmak voltak, ahol a tánczenét sokszor nem zenekarok vagy cigánybandák, hanem alkalmi muzsikusok szolgáltatták.

A jó hangulatú szüreti vigalmakra emlékezve a hónap műtárgyának egy citerát választottunk.

A Magyar etimológiai szótár a latin cithara (‘négyhúrú lant’) szóból származtatja a megnevezést, aminek eredeti forrása a görög kithara – melyről a gitár szó is ered. Az elnevezést az idők folyamán több húros hangszertípusra is alkalmazhatták. A citera szó még a 20. században sem volt általános kifejezés, az Alföldön az 1950-es évekig a tambura, “asztali tambura” megnevezést használták a hangszerre. Általában a szegényebb néprétegek hangszere volt, néhány helyen, ahol nem tellett zenekarra, még a lakodalomban is citerajáték szólt. Dalkedvelő férfiak, nők és gyerekek is hamar megtanultak rajta játszani, így egy-egy mulatság alkalmával a zenész nem került pénzbe, a résztvevők felváltva játszottak a hangszeren, vagy ketten-hárman citeráztak együtt.

A hangszer olcsón és egyszerűen előállítható, otthoni szerszámokkal már egy átlagos kézügyességű parasztember is elkészíthette – és általában el is készítette – magának. Ezen kívül voltak nevezetes citerakésztők, akik egy egész környéket elláttak citerával – vásárokba járva, citerán játszva árulták sajátkészítésű hangszereiket. A Dunántúlon és az Alföldön a citerát a legjellemzőbb népi hangszernek tekinthetjük, nagy elterjedtségéhez valószínűleg hozzájárult a könnyen hozzáférhetőség.

A hónap műtárgya 2020-ban került a múzeum tulajdonába egy adományozásnak köszönhetően. A citera újszerű állapotú, használható. A többféle citera típus közül ez a kisfejes-hasas citerák körébe tartozik, ami az egyik legnépszerűbb típus, a csikófejes díszítés is ennél fordul elő leginkább. A készítő a nagyfejet és az oldalfejeket lóalakokkal díszítette, a kilenc hangnyílásos fedőlapot pedig festett virágmoívumokkal. Érdekesség, hogy bár a lófejes díszítés a legelterjedtebb, a formai-szerkezeti kutatás során ökörfejű, madárfejű, halfejű és medvefejű citera is előkerült.

Tárgyválasztásunkkal arra is szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy október elseje a zene világnapja.

Irodalom:

BENKŐ Loránd (főszerk.)
1967 Citera. In: A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára 1. A-GY. Budapest: Akadémiai kiadó

BORSI Ferenc
2010 A magyar asztali citera. Dunaszerdahely: Csemadok Művelődési Intézete

BRAUER-BENKE József
2010 Citeratípusok Magyarországon. In: Székely Zoltán (szerk.): Arrabona – Múzeumi Közlemények 48/1. Ünnepi kötet a 90 éves Barsi Ernő tiszteletére. 23–36. Győr: Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága

ORTUTAY Gyula (főszerk.)
1977-1982 Szüret. Szüreti tánc. Citerabál. In: Magyar néprajzi lexikon. Budapest: Akadémiai kiadó

PALÁDI-KOVÁCS Attila (szerk.)
1990 Magyar néprajz VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Budapest: Akadémiai Kiadó

A weboldal használatával hozzájárul a sütik használatához. Részletek...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close