0
2018. március 21. IdegenvezetésVárostörténetTurizmus

A Balatoni Múzeum EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című kiemelt projekthez kapcsolódó mintaprojektje

A projekt a Szabadtéri Néprajzi Múzeum (SZNM), mint konzorciumvezető és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK), mint konzorciumi partner konzorciumi együttműködésében valósul meg, a projekt múzeumi komponensének szakmai megvalósítója a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ.

2017. október és 2018. február között megvalósított mintaprojektünk három környékbeli középiskolában – a keszthelyi Vajda János Gimnáziumban, a Zalaegerszegi SZC Keszthelyi Vendéglátó Szakközépiskolájában, valamint a nagykanizsai Dr. Mező Ferenc Gimnáziumban – tanuló diákok számára nyújtott lehetőséget arra, hogy turisztikai, helytörténeti, kommunikációs és marketing ismeretek elsajátításával létrehozzanak egy „piacképes turisztikai terméket”, azaz megtervezzenek és kivitelezzenek egy tematikus, storytellingen, vagyis történetmesélésen alapuló városi sétát.

Projektünk szakmai tervét úgy állítottuk össze, hogy a megvalósítás során tudás és tapasztalat a megcélzott korosztály számára kiemelten hasznos, különösen a gyakorlatban, a „való világban” jól hasznosítható legyen.

A mintaprojektben résztvevő diákok a pályaorientáció időszakában kaptak a múzeum szakembereitől, és együttműködő partnereitől olyan impulzusokat, melyek meghatározóak lehetnek a továbbtanulásban, a pályaválasztásban és a munka világában való érvényesülésben.

Az egyenként átlagosan 90 perces, váltakozva elmélet- és gyakorlatorientált előadásokat / foglalkozásokat tömbösítve, havi egy alkalommal találkoztunk a diákokkal Keszthelyen illetve Nagykanizsán. Ezen alkalmak során gyakorlatban is használható tudást, tanácsokat és segítséget adtunk ahhoz, hogy a harmadik találkozón felmerült, mentoraik által véleményezett ötleteikből, témajavaslataikból a projekt végére egy „valódi” turisztikai termék jöjjön létre.

Novembertől, a foglalkozások során szerzett elméleti és gyakorlati ismereteket alkalmazva, a gyerekek elkezdték kidolgozni saját projektjüket.

Lehetőséget biztosítottunk számunkra ahhoz, hogy különleges forrásokhoz is eljussanak: interjúkat készíthetnek olyan, az idősebb generációhoz tartozó emberekkel, akik fontos, a város múltjához tartozó történeteket, emlékeket, élményeket őriznek.

A cél az volt, hogy a diákok egy olyan, napjainkban egyre nagyobb népszerűségre szert tevő, „storytelling” típusú városismertetést tudjanak összeállítani, mely – a turizmusban jelentkező igényeket szem előtt tartva – érdekes és izgalmas személyes történeteken, az egykori és mai lakók mindennapjain keresztül mutatja be egy adott város múltját és jelenét.

A projekt megvalósításában együttműködő partnereink voltak:

  • Városi Séta Kft – Budapest
  • Pannon Egyetem Georgikon Kara
  • Helikon Könyvtár
  • TourInform Nagykanizsa
  • Fejér György Városi Könyvtár
  • Keszthelyi Városvédő Egyesület