Első alkalom
Első alkalommal a gyerekek megismerik a foglalkozásoknak helyet adó Balatoni Múzeum épületét, történetét és a múzeumok szerepét.
Megtudhatják, hogyan alakult ki a tó, milyen meséket találtak róla ki az itt élő emberek, és mi a valóság. Számtalan mese és monda látott napvilágot, melyek segítették elképzelni a Balaton születését.
De mi az igazság? És milyen csontokból vonhatták le azt a következtetést, hogy a Balatonnál óriások éltek?
Második alkalom
A foglalkozás sorozat második alkalmával a balatoni halakról beszélgetünk.
A csaknem 3000 literes akváriumunk kitűnően szemlélteti a halak életmódját, testfelépítését, mozgását, tulajdonságait. Bepillantást nyerhetünk tevékenységeikbe, hogyan viselkednek természetes környezetükben. Megbeszéljük jellegzetességeiket, táplálkozásukat, szaporodásukat.
A diorámánkban lévő preparátumok pedig bemutatják a Balatonban előforduló jellegzetes és őshonos halfajainkat.
Harmadik alkalom
Programsorozatunkat a Balaton környékén élő madarak és emlősök bemutatásával folytatjuk. Nem mindenki olyan szerencsés – hacsak nem láthatatlan-, hogy egy erdei kirándulás alkalmával egyszerre találkozzon rókával, borzzal, fakopánccsal, vörösbeggyel, nyesttel, vagy akár fekete gólyával.
Nagyméretű diorámáink és számos preparátumunk azonban idevarázsolja nekünk a lápos területek élővilágát, a száraz rétekét, egész a Bakonyerdőig.
A gyerekek megfigyelhetik a madarak és emlősök tulajdonságait, testfelépítését. Közvetlen közelről összehasonlíthatják a más-más életmódhoz alkalmazkodott madarakat.
Miben hasonlít egymáshoz egy vízi madár és egy réti sas? Miben mások? Milyen a testfelépítése a fácánnak, és az apró, erdei bogyókkal táplálkozó süvöltőnek?
Megfigyelhetik a különböző fajok láb- és csőrtípusait. Láthatják, hogy egyazon faj egyedei sem egyformák. Miért más színű a tojó és a hím tollazata?
Mutatunk különböző fészkekből származó tojásokat is.
Milyen ellenségeik vannak a madaraknak? Milyen emlősökkel találkozhatunk a berekben, vagy egy erdei séta során? Milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, és mire kell vigyázunk, velük kapcsolatban?
Ügyességi játékkal zárjuk a foglalkozást.
Negyedik alkalom
Néprajzi gyűjteményünk segítségével a farsangot övező hiedelmeket, népszokásokat mutatjuk be.
Miként zajlottak a mulatságok egykor, és miről szól manapság ez az időszak? Mi volt a hangoskodás, és a maszk mögé bújás célja?
Régi képek segítik felidézni dédszüleink farsangolásait, illetve ezek mintájára a gyerekek is készíthetnek saját maszkot, álarcot.
Ötödik alkalom
Mi nehezítette meg az 1848-49-es forradalom és szabadságharc előtt a magyar emberek életét? Hogyan éltek akkoriban a gyerekek, felnőttek?
Kik és mi keserítette a mindennapjaikat? Kik zsarnokoskodtak velük a saját hazájukban?
Segítséget kitől remélhettek? Milyen szerepük volt a nőknek?
Eredeti, háborús fegyvereket vehetnek a kezükbe a diákok, láthatnak harci dobot, amely a csaták kelléke volt. Kézbe vehetik múzeumunk nagy büszkeségét, Kossuth Lajos pisztolyát is.
A foglalkozás saját huszárcsákó, illetve párta készítésével zárul.
Hasznos információk
Ajánlott korosztály
Általános iskola alsó tagozatosok
Foglalkozás díja
800 Ft / fő / alkalom (max. 25 fő / csoport)
Foglalkozás időtartama
5 alkalom – alkalmanként 45 perc
Tantárgyi kapcsolódás
környezetismeret
Múzeumpedagógiai bérlet
Általános iskola alsó tagozatosok részére 4 alkalomra érvényes bérlet ára 2 400 Ft / fő. Bérleteinkről itt is tájékozódhat.
FONTOS: Bérleteinknek NINCS lejárati ideje. Egy bérletet több csoport / osztály is igénybe vehet.
Keressen minket!
Ha felkeltettük érdeklődését, vagy bármilyen kérdése merülne fel, keresse bizalommal Németh Péter múzeumpedagógust a 83/312-351-es telefonszámon vagy a muzeumpedagogia@balatonimuzeum.hu e-mail címen.
Németh Péter
múzeumigazgató - múzeumpedagógus+36 30 018 69 89 - Kapcsolat
muzeumpedagogia@balatonimuzeum.hu