Balaton Rajongók Múzeuma címen nyújtott be sikeres pályázatot Zala Megye Önkormányzata 2010. május 28-án a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez. A projekt a Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága – Balatoni Múzeum turisztikai attrakciófejlesztését tartalmazta.
A nagyszabású projekt egyik fő célja volt a látogatószám növelése új célközönség körök bevonásával, illetve illeszkedés a balatoni kulturális turizmus kínálatához.
149 236 991 millió forintos turisztikai attrakciófejlesztés valósult meg a múzeumban, melynek 85 százalékát a Nyugat-Dunántúli Operatív Program pályázatán nyert európai uniós forrás képezte, a 15 százalékos önerőt pedig a Zala Megyei Önkormányzat biztosította.
A 2011 augusztusáig megvalósuló fejlesztés célja a Balaton és a térség természeti, kulturális és művelődéstörténeti örökségének korszerű, innovatív, élményelemekkel gazdagított bemutatása, valamint új turisztikai szolgáltatások kialakítása volt.
A látogatók érintőképernyőn játékos formában ismerhetik meg a vízi élővilágot, a múzeum képeslapgyűjteményére alapozva készült az Üdvözlet a Balatonról képeslapküldő játék. A Balatoni viharvadász címmel indított játék során pedig a viharos Balatonon kell megmenteni a bajba jutott hajókat.
A projekt kiemelt figyelmet szentelt a fogyatékkal élőknek.
Akadálymentes parkoló, a múzeum bejáratánál emelő biztosít akadálymentes megközelíthetőséget a mozgáskorlátozottak számára. Mozgássérült mellékhelyiség, valamint lift került kialakításra a múzeumban, továbbá egy emelő az aula lépcsőjénél.
A látássérült vendégek informálását Braille írásos táblák segítik, és a múzeum honlapja is korszerűsítésre került. A látogatómenedzsment rendszerben piktogramos tájékoztató egységek kerültek kihelyezésre. Indukciós hurok (hallássérülteknek) létesült a díszteremben és az aulában.
A pályázat megvalósítása során korszerűsödtek a múzeum látogatói terei: a bejárat, a ruhatár, csomagmegőrző és a pénztár, továbbá kávézó és múzeumi bolt került kialakításra.
Megújult az épület körüli kert is, ahol pihenő- és játszóparkok lettek kialakítva.
A múzeum a projekt kapcsán számos szervezettel létesített együttműködést, köztük 1 önkormányzattal, 8 turisztikai partnerszervezettel, 15 balatoni lokálpatrióta partnerszervezettel és 3 nevelési-oktatási intézménnyel.
A projekt megvalósításával erősödött a Balatoni Múzeum azon szerepe, hogy a Balatont komplex természeti és kultúrtörténeti szemszögből mutassa be, azaz látogatóival megismertesse a Balaton természeti és kulturális, művelődéstörténeti örökségét, és fenntartsa az az iránti érdeklődést.
Az eddigi, illetve tervezett, bemutatási korszerűsítésre és oktatási szegmensben betöltött szerepére irányuló projektjei mellett színre lépett a terület idegenforgalmi kínálatának versenyképes kulturális elemeként is.
A pályázat kedvezményezettje a Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága (8900 Zalaegerszeg, Batthyány u. 2.).
Alaprajz, látványtervek
Alaprajz
- korszerű látogatófogadó tér
- pihenőhely
- interaktív eszközök
- múzeumi bolt
- kávézó
- játszótér
- akadálymentesítés
Akadálymentesítés a bejáratnál
Az épület bejárati lépcsőjétől északra akadálymentes bejárat kialakítása: átjáró a beltéri emelőszerkezethez.
A kőtárak átalakítása
Egykori római kori kőtár
Átalakítás:
- az előcsarnoktól délre fekvő átriumos udvarban gyepesítés, pihenőpadok, balatoni kőfajtákból készült lépőkövek lerakása;
- a bejáratnál a burkolatba bemart észak irányt mutató jel, középen mészkő szegélyű Balaton-alakú medence kialakítása vízszabályozós játékhoz, körülötte pihenőpadok elhelyezése
Egykori középkori kőtár
Átalakítás:
- szerkezetkész kávézó és múzeumi bolt üvegvitrinekkel, kijárattal az északi udvarra;
- az északi átriumos udvarban új burkolat lehelyezése, a szerkezetkész múzeumi kávézó szabadtéri kiülést nyújtó terének biztosítására, az udvar keleti oldalán pergola létesítése
Interaktív játékok
A felhasználó a Balatoni Múzeum képeslapgyűjteményén alapulva hiteles áttekintést kap a környezet elmúlt változásairól.
Az érintőképernyőn a Balaton különböző korszakainak megfelelő képeslapot választhat a felhasználó, és abba fotózhatja bele a saját arcát a webkamera segítségével.
A program akár a csoportos arcbehelyettesítést is lehetővé teszi.
A vízi élővilágot megismertető játék érintőképernyős felületen.
A felhasználónak hangjuk alapján kell felismernie a Balaton-vidék madarait, megkülönböztetni a szél süvítésének fokát, vagy akár a strand zsivajából kell kiszűrnie jellemző hangokat.
A megoldást érintőképernyő felületen, gyengén látók esetében pedig gombokkal lehet megadni.
Üdülj okosan! – Társasjáték
Balatoni Viharvadász – Társasjáték
Letölthető dokumentumok
A projekt bemutatója
Háttéranyag a projektről
A projektről megjelent cikkek
Beszámoló a projektnyitó rendezvényről
Dátum: 2010. szeptember 8., 14.00 óra
A sajtónyilvános nyitó rendezvényen a Balatoni Múzeum idei három nyertes pályázatát Manninger Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés és a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, valamint Havasi Bálint múzeumigazgató mutatta be.
A Nyugat-Dunántúli Operatív Program által támogatott „A balatoni térség turisztikai vonzerejének növelése” című attrakciófejlesztési projekt, valamint az „Aranyhíd – Fejezetek a Balaton történetéből” c. állandó kiállítás 3. üteme – mely a tárlat további négy termének megvalósítását teszi lehetővé a balatoni sport- és fürdőkultúra, idegenforgalom, valamint hajózás bemutatásával- pályázati forrásból és a fenntartó Zala Megyei Önkormányzat pénzügyi támogatásából valósulhat meg.
A „Múzeumpedagógiai foglalkoztató és virtuális pont kialakítása a Balatoni Múzeumban” (TIOP-1.2.2-09/1-2010-0036) projekt célja egy múzeumpedagógiai foglalkoztató terem, valamint egy virtuális tudáspont létrehozása jövő év végéig a Balatoni Múzeum első emeletén.
Manninger Jenő úgy fogalmazott: azt szeretnék elérni, hogy a régióban ez az intézmény legyen a Balaton hivatalos múzeuma.